6 خاصیت اعجاب آور روغن گل مغربی
  • 2020/30/12
  • 0

6 خاصیت اعجاب آور روغن گل مغربی

گل مغربی (Evening primrose) یکی از گیاهان بومی آمریکای شمالی است که خواص عدیده آن در سلامت انسان مدتی است که به اثبات رسیده است و بسیاری از شرکت های تولید کننده مکمل های غذایی و مواد آرایشی به استفاده از عصاره این گیاه در محصولات خود روی آورده اند. روغن این گل حاوی مواد موثری است که می تواند خواص درمانی برای بدن داشته باشد. در این مقاله به بررسی خواص این گیاه جادویی پرداخته ایم و هم چنین اطلاعاتی در زمینه مصرف بیش از اندازه و اثرات جانبی آن ارائه خواهیم کرد تا در کنار بهره گرفتن از فوائد روغن  گل مغربی، آسیبی به بدن وارد نشود.

خواص روغن گل مغربی

مطالعات گوناگونی که در زمینه خواص این گیاه انجام شده است، نشانگر آن است که ماده موثری به نام گاما لینولنیک اسید (gamma-linolenic acid ) در گل مغربی وجود دارد که می تواند تاثیرات مثبتی در ابعاد مختلف سلامت انسان ایفا کند. این ماده که آن را GLA نیز می نامند، نوعی اسید چرب است که در روغن های گیاهی یافت می شود. در ادامه به بررسی خواص این روغن و تاثیر GLA بر بدن می پردازیم.

گل مغربی و سلامت پوست

یکی از معروف ترین خواص روغن گل مغربی در حفظ سلامت پوست است. این عصاره می تواند ضمن جوان سازی لایه های پوستی از بروز التهاب در آنها جلوگیری کرده و شادابی را به لایه محافظ بدن بازگرداند. به همین دلیل این عصاره مورد توجه بسیاری از شرکت های آرایشی و بهداشتی سراسر دنیاست.

جلوگیری از ایجاد آکنه

اسید های چرب موجود در این روغن باعث می شود تا التهاب های پوستی به شدت کاهش پیدا کند و بروز جوش و آکنه در این لایه به حداقل برسد. یکی از دلایل بروز آکنه به ویژه در نوجوانان و جوانان، عدن تعادل هورمونی است. این روغن با دارا بودن مقادیر زیادی اسید های چرب و امگا 6، می تواند به تنظیم هورمون ها کمک شایانی کرده و مانع از ایجاد و پیشروی آکنه شود. هم چنین به علت خاصیت ضد التهابی که دارد، از بروز جوش های متورم در سطح پوست جلوگیری به عمل می آورد. ورم های خونی که در صورت و یا بدن برخی افراد دیده می شود نیز با مصرف این روغن و یا مکمل های موجود آن در بازار کاهش محسوس خواهد داشت.

کمک به التیام بخشی اگزما

درمان حساسیت های پوستی از دیگر خواص عصاره گل مغربی است. اسید های چرب موجود در این گل می توانند به طور محسوسی آثار حساسیت و التهاب را در پوست از بین ببرند. عارضه پسوریازیس که به دلایل متعددی نظیر اخلال در هضم پروتئین، تغذیه ناسالم و یا مشکلات هورمونی بروز پیدا می کند، با مصرف این ماده درمان خواهد شد. این عارضه با تکثیر بیش از اندازه سلول های پوستی و ظاهر شدن آن به شکل لایه ای سفید همراه است. اسید های چرب موجود در این گل می توانند به برقراری تعادل بین هورمون ها کمک شایانی کرده و هضم پروتئین را نیز بهبود ببخشند و به این شیوه به صورت بنیادی به درمان این عارضه پوستی منجر شوند. باید اشاره کرد که امگا 6 و اسیدهای چرب این ماده می توانند در حفظ رطوبت طبیعی پوست و شادابی و جوانی آن نیز نقش موثری ایفا کنند.

روغن گل مغربی برای زنان

این عصاره به برقراری تعادل هورمونی در زنان شهرت دارد و به همین دلیل می تواند در بهبود بسیاری از اختلالات در دوران قاعدگی و یائسگی موثر باشد. این خاصیت به حدی مثمر ثمر بوده که شرکت های دارویی بسیاری در سراسر دنیا به تهیه مکمل های غذایی برای تنظیم هورمون های زنانه با استفاده از این عصاره پرداخته اند.

خداحافظی با سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی عارضه ای است که برخی بانوان آن را تجربه می کنند و با علائمی نظیر نفخ و دردهای شکمی، افسردگی، تحریک پذیری و حساسیت، تغییرات خلق و خو و ... همراه است.  این علائم می تواند از 2 هفته قبل از آغاز دوره ماهیانه تا روز شروع آن ظاهر شود  و برخی بانوان علائم بسیار شدیدی را در این دوره تجربه می کنند. مطالعات پزشکی نشان داده است که علت اصلی این سندورم، حساسیت نشان دادن بدن به میزان طبیعی هورمون پرولاکتین (prolactin ) است. (این هورمون ماده ای است که از غده هیپوفیز مغز ترشح می شود و وظایفی نظیر تولید شیر دز زنان باردار را به عهده دارد.) گاما لینولنیک اسید که اسید چرب موجود در گل مغربی است، می تواند از بروز چنین حساسیتی پیشگیری کرده و شدت علائمی نظیر درد در ناحیه شکم، افسردگی و حساس شدن بانوان را به شدت کاهش دهد.

کاهش گرگرفتگی یائسگی

دوره یائسگی در زنان با شروع گرگرفتگی های شدید همراه است و بسیاری از بانوان آن را تجربه می کنند. بررسی های پزشکی بر روی زنان یائسه که به طور منظم روغن گل مغربی را دریافت کرده بودند، نشان داد که میزان و شدت گرگرفتگی یائسگی به شدت کاهش پیدا کرده و در کنار آن میل جنسی، تعاملات اجتماعی و ارتباط با دیگران در این دوره افزایش محسوسی داشته است.

بهبود سینه های دردناک

دردناک شدن سینه ها از شایع ترین علائمی است که بانوان در سیکل قاعدگی خود تجربه می کنند. روغن اعجاب آور گل مغربی می تواند در کاهش این علائم نیز نقش مثبتی ایفا کند. اسید های چرب موجود در این ماده که دارای نقش ضد التهاب نیز می باشند، با مهار عواملی که باعث دردناک شدن سینه ها می شوند، به کاهش این حالت کمک شگرفی می کنند.

بهبود بیماری آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis) یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سیستم ایمنی بدن به سلول های مفصلی حمله کرده و باعث درد و التهاب در آنها می شود. گل مغربی با دارا بودن خاصیت ضد التهاب بسیار قوی می تواند از بروز درد مفاصل پیشگیری کرده و دامنه حرکتی آنها را بهبود ببخشد. هم چنین این عصاره باعث بروز عارضه جانبی برای استخوان ها نخواهد شد.

عوارض روغن گل مغربی!

این گیاه بیش از آن که ضرری به بدن برساند، دارای خواص گوناگون است. اما زیاده روی در مصرف هر ماده ای می تواند مضراتی به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که این عصاره را نباید برای مدت طولانی مصرف نمود، اما با این حال عوارض احتمالی این گل بسیار خفیف است که از جمله آن می توان به درد و ناراحتی معده، سردرد و شل شدن مدفوع اشاره کرد. لازم به یادآوری است که در صورت مصرف به اندازه و درست، شاهد عارضه جانبی خاصی نخواهید بود.

سخن پایانی ...

روغن گل مغربی یکی از پرفایده ترین عصاره هایی است که به علت دارا بودن امگا 6 و اسید های چرب ضروری که بدن قادر به تولیدشان نیست، می توانند خواص گوناگونی برای بدن داشته باشند. این عصاره می تواند به تنظیم هورمون های بدن، زیبایی و سلامتی پوست و جلوگیری از التهاب و دردهای استخوانی منجر شود. هم چنین عوارض یائسگی و دردهای قاعدگی در بسیاری از بانوان با مصرف این ماده کاهش محسوس خواهد داشت. امروزه مکمل های حاوی این روغن در بازار ارائه شده اند که با تعیین کردن دوز مصرف مجاز، احتمال بروز عوارض جانبی استفاده بیش از حد را به حداقل رسانده اند. برای خرید این محصولات می توانید به صفحه فروش مکمل های گل مغربی در سایت وب دارو مراجعه نمایید.